Ry Roklub

Kuldeschok
Af: 7 - Per Hallum Rev.: 24.11.2013
Udskriv | Send | Hits: 28431 |
 

Der er rigtig god fornuft i at forberede sig på vinterroning ved at "fortræne" i efterårs månederne.

Læs min fortolkning af artiklen "Overlevelse i koldt vand" fra Ugeskrift for læger 18. september 2006
Læs evt. hele artiklen

Kuldechok
Det er forskelligt fra person til person hvilke temperaturer der skal til for at udløse en kuldechok reaktion.
Den største reaktion sker allerede ved en vandtemperatur på 10° C, der udløses ikke større reaktion selv om vandtemperaturen er lavere.
Reaktionerne udløses af kulde receptorer i huden og reduceres derfor ikke selv om man har et tykt fedtlag, da det jo ligger under huden.

Reaktionerne består i et umiddelbart reflektorisk Gisp, efterfulgt af en kort periode (minutter) med ukontrollabel hyblerventilation. Risikoen for at drukne i den periode er overhængende.
(her er opdrift vigtig - fra vest og fra kajakken)

Ilt behovet stiger til det 4 dobbelte i det første minut.

Hybenventilation kan forårsage bevistløshed, fordi luften ikke trækkes ordenligt ned i lungerne.

Reaktionen kan dæmpes ved tilvænning.
3 minutters ophold i vand ved 10-15° C, gentaget over 5 dage bevirker en markant dæmpning af reaktionerne.

Effekten af tilvænningen holder sig i 7 til 14 måneder

Anvendelse
Det er i høj grad erfaringer som vi kan gøre brug af.

  • Ved at vinterbade - bare 5 gange - kan vi reducere vore kundechokreaktion hvis vi skulle kæntre i koldt vand.
  • Effekten ved vinterbadningen kan opnås allerede i efteråret hvor vandtemperaturen er tålelig - helt op til 10-15° C
  • Effekten holder sig hele vintersæsonen

Mange dyrler egentlig vinterbadning bare for fornøjelsens skyld.
Det har også grebet om sig i vores klub de seneste par år - vi har gode faciliteter til det. Kom og få nogle gode råd, og prøv evt. med udgangspunkt fra saunaen - gradvis - om det er noget for dig.
Vi bruger normalt bade tøj under badningen.